Type and press Enter.

Edgar Allan Poe – Maska Czerwonego Moru

Często uważana za paraboliczną medytację nad niezwyciężoną śmiercią – zwykłe rozszerzenie prozy „Robak zdobywca” – „Maska Czerwonego Moru” cierpi z powodu niedoceniania jej rozmyślających konfliktów klasowych. Chociaż jest to doskonałość poprzednich od  Poego do „memento mori” („Robak”, „Cień”, „Nawiedzony pałac”), została również oceniona jako „fantazja zemsty” ze strony człowieka, któremu nie podobało się wykluczenie z grona arystokracji (prawie wyłączne pochodzenie jego postaci z wyższej klasy nie jest jedynie hołdem dla gotyckich konwencji). „Maska”  zajmuje się czymś więcej niż nieuchronnością ludzkiej śmiertelności; spogląda również pod maski rangi społecznej, aby ujawnić uniwersalność ludzkich lęków. Danse Macabre był artystycznym tropem popularnym podczas i wkrótce po Czarnej Śmierci; przedstawiał szereg ludzi ze wszystkich klas – biskupów, prostytutki, królowe, książęta, rycerzy – trzymających się za ręce i wyprowadzanych przez szkieletową Śmierć.

Podczas gdy Poe nie zapewnia tak różnorodnej załogi – jego ofiarami są tylko arystokraci i ich komicy – drażni go sugestia, że szlachetność jest wymówką dla bezpieczeństwa. Wszyscy, głosi, chowamy czaszki pod maskami.

Niewiele filozofii było dla Poego tak obrzydliwych jak transcendentalizm. Rozbudzany optymizm, potencjał jednostek poza wspólnotą ludzką wydał mu się śmieszny, ale także niebezpieczny. Kiedy eksperymentalna komuna w Brook Farm – kolektyw proto-hippisów została założona w 1841 roku,  w pobliżu jego rodzinnego Bostonu –  przewidział jej ostateczny upadek.

Rok po tym, jak Brook Farm zaczął gromadzić transcendentalistów, Poe napisał „Maskę”, historię, która bada szaleństwo utopizmu i selektywności. Twierdził, że oddalenie się od szerokiego kongresu ludzkości jest zaproszeniem do katastrofy – nie dlatego, że wierzy w nieodłączne dobro społeczności ludzkiej, ale dlatego, że postrzega presję rówieśniczą i obyczaje społeczne jako jedyne środki odstraszające przed pochłoniętą sobą jednostką.  Ucieczka z szerszego kontekstu ludzkości oznaczała jedynie skupienie wad filozoficznie wsobnej populacji. Bogaci, którzy uważali się za lepszych od niższych kast ludzkich (w tym Poe), również wydawali się uważać siebie za wyjątkowych lub odrębnych i godnych segregacji.

Chociaż większość opowieści Poego jest zaludniona przez arystokratów, mówi się o bezprecedensowej elitarności i świadomości klasowej. Podobnie jak transcendentaliści, arystokracja uważała swoje indywidualne cechy za godne naśladowania i wyraźnie lepsze. Poprzez uczestnictwo jego postaci w eksperymencie społecznym, w ramach którego społeczność wybrana ze względu na ich cechy premium jest nieuchronnie oddzielana od dioramy ludzkości, Poe stawia ich jako bardziej widocznych i przejmujących niż chłopi krwawiący w swoich chatach; wielkie oczekiwania filozoficznych i społecznych elitarystów przewidują emocjonalny rozpad, gdy ich wzniosłe pretensje zostaną zdemaskowane i ujawnione jako puste pozory.

Związek czasu ze śmiercią wskazuje umieszczenie „wielkiego hebanowego zegara” w siódmej sali opactwa, która jest pomieszczeniem związanym z obrazami śmierci. Upływ czasu oznaczony biciem zegara co godzinę symbolizuje ograniczony czas, jaki mamy dany na ziemi.

Gościom na balu tak przeszkadza dźwięk dzwonka zegara, ponieważ przypomina on każdej osobie o nadciągającej śmierci. Z upływem każdej godziny zebrani zmuszeni są do myślenia o własnej śmiertelności, pomimo wszystkich rozrywek, jakie stwarzały ich wyszukane uroczystości.

W ten sposób północ, oznaczająca koniec dnia, symbolizuje koniec życia. Rzeczywiście, Czerwona Śmierć jest po raz pierwszy zauważana wśród gości   tuż po wybiciu północy, sygnalizując nadejście śmierci każdego uczestnika.

„Maskę Czerwonego Moru” można interpretować jako wewnętrzny monolog szaleńca, a wszystkie jego postaci wytworem jego szalonej wyobraźni. Poe był  mistrzem wewnętrznego monologu głęboko zaburzonego umysłu. Jeśli cała historia jest wytworem szalonej wyobraźni jednego człowieka, to goście nie są prawdziwymi ludźmi, a jedynie postaciami z jego własnego, wewnętrznego psycho – dramatu. Rzeczywiście, goście balu maskowego określani są jako „mnogość snów”, a nawet „fantazje”. Poszczególne kostiumy są opisane jako „majaczące fantazje, takie jak ubiory szaleńca”. Innymi słowy, szalony książę zaprojektował kostiumy swoich gości zgodnie z własnymi „majaczącymi fantazjami” lub urojeniami. Jeśli goście Księcia są odbiciami jego własnej szalonej wyobraźni, ma to również sens.

Język oraz natura opowieści przywodzą na myśl biblijną historię o apokaliptycznych implikacjach. Historia przywołuje obrazy znane z Biblii; „zaraza”, która spustoszyła nienazwany kraj, opisana w pierwszym akapicie, przypomina obrazy Boga, który zesłał zarazę na ziemię jako formę kary dla ludzi za ich grzechy.  W przeciwieństwie do Biblii, gdzie Bóg zawsze ostatecznie zwycięża, w opowieści Poego to siły zła  Ciemność i rozkład oraz Czerwona Śmierć sugerują, że bezbożna trójca wygrywa ze światłem, dobrem i życiem.

Jako przypowieść „Maska Czerwonego Moru” symbolizuje sposób, w jaki ludzie reagują na wiedzę o własnej śmiertelności. Reakcja księcia Prospero i jego „tysiąca przyjaciół” na obecność Czerwonej Śmierci jest próbą wykorzystania ich materialnych przywilejów, aby uciec przed nieuchronnością własnej śmierci. Ale fakt, że „zamaskowana postać” wślizguje się   jak złodziej w nocy , jest symbolem tego, że żadna kwota, bogactwo ani przywilej nie mogą zwolnić osoby od śmierci, żadna ilość rozrywki  nie może całkowicie wyeliminować strachu przed śmiercią i żadne zabezpieczenie nie powstrzyma śmierci przed przybyciem do drzwi. „Maska Czerwonego Moru” potwierdza daremność człowieka w jego wyszukanych próbach zaprzeczania własnej śmiertelności i przeciwstawiania się jej.

Siedem komnat opactwa reprezentuje siedem dekad życia człowieka, tak więc ostatnia komnata, udekorowana na czerwono i czarno, przedstawia śmierć.  Siedem komnat to alegoryczne przedstawienie długości życia księcia Prospero  Za tym poglądem przemawia fakt, że pierwsze pomieszczenie znajduje się na wschodzie, co symbolizuje narodziny, ponieważ jest to kierunek, z którego wschodzi słońce, a ostatnia komnata znajduje się na zachodzie, co symbolizuje śmierć, jak słońce zachodzi na Zachodzie. Każdy z kolorów siedmiu pokoi – niebieski, fioletowy, zielony, pomarańczowy, biały, fioletowy jest symbolem  fizycznego i psychicznego stanu Prospera w tamtej dekadzie jego życia. Siódmy pokój jest miejscem śmierci, ponieważ jest niesamowicie udekorowany na czarno i czerwono – czarny jest kolorem kojarzonym ze śmiercią i nocą, a czerwony jest kolorem silnie związanym z krwią, a w tej opowieści z czerwoną śmiercią. Tymczasem w pierwszych sześciu pokojach „bije gorączkowo serce życia”. 

Czerwona Śmierć symbolizuje„ samo życie. Jedyne „utrapienie” wspólne dla całej ludzkości. Ponadto, ponieważ wszyscy ludzie są martwi, a Śmierć jest jedyną osobą, która przeżyła, aby opowiedzieć tę historię, opowieść musi dotyczyć samej śmierci.

Krótkie opowiadanie Edgara Allana Poe „Maska czerwonej śmierci” zostało opublikowane po raz pierwszy w 1842 roku.  Historia jest opowiadana w sposób, który nadaje jej charakter mitu, alegorii lub baśni, eksplorując tematy ludzkiego lęku przed śmiercią, grzechem, szaleństwem i końcem świata. 

Ta opowieść jest doskonałym przykładem gotyckiego horroru Poego. Przywołuje mroczny i niesamowity nastrój w opowieści, która koncentruje się na obrazach krwi i śmierci, podczas gdy personifikacja Czerwonej Śmierci nadaje element nadprzyrodzonego. Jest ucieleśnieniem mistrzostwa Poego; dodatkowo ilustruje jego filozofię literacką. Według Poego opowiadanie powinno być mocno skoncentrowane, aby każde słowo, od początku do końca, miało wpływ na ogólny efekt. Potężne obrazy i złudny narracyjny głos są ściśle wplecione w makabryczną opowieść o horrorze ze wglądem w kondycję człowieka.

#LittleLotte

https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/149335978_130284955557305_2482076977824778977_n.jpg?_nc_cat=104&ccb=3&_nc_sid=ae9488&_nc_ohc=5A_ZPNkzVOsAX-1vfkC&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&oh=c5f69df4140bfbb65077d67bfee93d45&oe=604BEEDB

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *