Type and press Enter.

Pedro Calderón de la Barca – Życie jest snem

La vida es sueño (Życie jest snem), prawdopodobnie po raz pierwszy wystawiona w 1635 r. i opublikowana w 1636 r. W Madrycie, jest najbardziej znanym dziełem w dużym zbiorze sztuk świeckich i religijnych Pedro Calderóna de la Barca, jednego z największych hiszpańskich dramaturgów, czołowego dramaturga hiszpańskiego Złotego Wieku, okresu między 1580 a 1680 rokiem, kiedy literatura i malarstwo hiszpańskie osiągnęły zenit. Jak sugeruje tytuł, dramat  bawi się problemem rozróżnienia między iluzją a rzeczywistością. 

Dramat ukazuje wpływ Lope de Vegi, reprezentującego udoskonaloną przez siebie formę, komedię, trzyaktową sztukę pisaną wierszem, która łączy elementy komiczne i poważne w skomplikowaną, pełną tajemniczości i brawury fabułę. Jego obsada była również dobrze ugruntowana – starzec, młodzieniec, młoda dama, pokojówka i klaun.

W hiszpańskim oryginale Życie jest snem to gra wierszowana. W tłumaczeniach, które starają się być wierne oryginalnej formie wersetu, cechy, które dodają spektaklu atrakcyjności – liryzm, poetycka inwencja i piękno językowe – mogą sprawić, że sztuka będzie wydawać się sztywna, trudniejsza i mniej wciągająca niż jest w rzeczywistości. 

Niepewność dominuje działanie  stwarzając dwa fundamentalne problemy: Jak można być czegoś pewnym? oraz  Jakie są konsekwencje niepewności?  W konsekwencji problem, jaki przedstawia sztuka, dotyczy pewności wszelkiego doświadczenia. Czy życie jest prawdziwe, czy to sen? Rozwiązanie problemu osiąga się przez zjednoczenie przeciwieństw. Rzeczywistość, będąc kwestią percepcji, sama w sobie jest snem. Ponieważ ludzkie szczęście dobiega końca, nie można przeceniać doświadczenia i go trzymać się go. Z tej świadomości wynika hojność i wielkoduszność.

Sednem dramatu jest kwestia tego, czy przeznaczenie jest ustalone, czy też ludzie mogą wpływać, a nawet zmieniać to, co wydaje się być ich przeznaczeniem. Motyw honoru, przedstawiony określa wątek podrzędny.  Zgodnie ze sztuką honor oznacza życie zgodne z obowiązkiem, a obowiązek to uznanie integralności i człowieczeństwa innych oraz nienaruszanie ich.  

Istnieją dwa rodzaje konfliktów, które kształtują fabułę. Istnieją konflikty między postaciami. Istnieją również zderzenia idei, takie jak między wolną wolą a determinizmem lub między własnym interesem a wybaczeniem lub między iluzją a rzeczywistością. Te napięcia, bardziej niż te między postaciami, determinują przebieg akcji w sztuce i są sednem konfliktów między bohaterami.

Gongoryzm to nazwa nadana ozdobnemu stylowi wersetu, w którym  pisał Calderón. Jej nazwa pochodzi od poety Luisa de Góngora y Argote (1561–1627). Styl ten charakteryzuje się odniesieniami do mitologii, stylistycznych ekscesów oraz złożoności języka i myśli. 

Od pierwszego pojawienia się w 1635 roku do chwili obecnej Życie jest snem cieszy się uznaniem i popularnością. Został po raz pierwszy wydrukowany w Madrycie w wydaniu pod redakcją brata Calderóna José w 1636 roku. Przedrukowany wraz ze wszystkimi pracami Calderóna przez jego przyjaciela i biografa Juana de Vera Tassis y Villaroel w rzetelnym i czytelnym wydaniu  po jego śmierci w 1681 roku, był łatwo dostępny w Hiszpanii i dla tłumaczy, nawet gdy sam dramat hiszpański podupadał.

Jednym z najwcześniejszych tłumaczy dzieł Calderóna na język angielski był romantyczny poeta Percy Bysshe Shelley, którego notatnik z 1822 roku zawiera przekłady z La vida es sueño oraz innych dzieł Calderóna. W latach pięćdziesiątych XIX wieku irlandzki poeta Denis Florence MacCarthy opublikował tłumaczenia dzieł Calderóna, a w 1858 roku Edward Fitz-Gerald, najbardziej znany z przekładu Rubaiyatu Omara Khayyáma, swobodnie przetłumaczył La vida es sueño na pustą wersetkę, nazywając swoją wersję Takie rzeczy, z jakich powstają sny.

Nigdy nie można w pełni wytłumaczyć uroku tego dramatu. Z jednego punktu widzenia wydaje się niekompletny, wręcz fragmentaryczny, jak Doktor Faust Marlowe’a. Z drugiej strony spektakl silnie skupia w odegranej metaforze życia i marzeń przytłaczające wyobrażenie o wartości życia, a także o tym, że człowiek nie jest w stanie wiele zrobić.  

Spektakl ma wiele aspektów: zmienia się, gdy poddaje się go badaniu, tak że jego prawdziwy temat wydaje się niemożliwy do określenia. Ma urok tajemnicy, ale takiej, w której żywa energia, z której składa się tajemnica, jest wstrzymywana, a gdy jest zatrzymywana, zostaje przekształcona w coś innego niż sztywne terminy i struktura, które mają ją zawierać…. 

W tej sztuce honor jest postrzegany w najszerszym możliwym sensie jako związany z całością życia, wpleciony w samą istotę i sens życia. Tytuł nasuwa pytanie: Czy warto żyć? Z dalszej implikacji, jeśli honor jest iluzją, to samo jest z życiem, a jeśli to prawda, jak można sobie poradzić z tak ogromnym i przerażającym odkryciem?

Kolejnym pokrewnym i podstawowym problemem jest kwestia radzenia sobie z brutalnymi i potajemnymi zbrodniami starszego pokolenia. Skoro zarówno Rosaura, jak i Segismundo zostały zhańbiene przez swoich ojców, jak mogą naprawić swoje osobiste krzywdy, nie zrywając relacji jednego pokolenia z kolejnym, sukcesji samego życia? Stare mity poruszają się pod powierzchnią.

Podkreślenie natury sztuki jako wizji snu na jawie, z wiodącą troską tematyczną, jaką wyraża triumf świadomości, wskazuje, jak Calderón esencjalizuje myśl i działanie, dając jednocześnie najszersze możliwe zastosowanie w ściśle dramatycznej formie. Chociaż Życie jest Snem jest najbardziej znaną sztuką Calderóna, nie jest to, dramat religijny, ale metafizyczny. W tej sztuce, problem metafizyczny jest wspierany nie przez odwoływanie się do wiary czy upieranie się przy idealności, ale na dowodach samego doświadczenia. Aby cnota wielkoduszności wyłoniła się w Segismundo, trzeba wykazać, że przezwycięża mniejsze cnoty, które rodzą brutalizację doświadczenia – fałszywą dumę, gwałt, morderstwo i wypaczoną seksualność. W związku z tym sztuka jest krytyką sztywnych rządów, samousznego autorytaryzmu podszywającego się pod dobroczynną sprawiedliwość i wszelkich wynikających z tego nadużyć wobec jednostki.

Odpowiednie dla takiej krytyki jest ujawnienie przez Calderóna życia pod wpływem impulsu, który leży u podstaw motywacji jego bohaterów. Takie ujawnienia często prowadzą do formuły, zgodnie z którą kompulsywne działanie, moralna desperacja i zrozpaczone zachowanie muszą wypływać z  winnych sumień: dążenie do zemsty i wyrażanie wątpliwości ze strachu przed niewiernością, wypaczoną miłością i kazirodztwem. Ale z tego i innych przykładów jego psychologicznego realizmu widzimy, że Calderón w swoim najlepszym wydaniu nigdy nie jest tylko kaznodzieją lub obrońcą abstrakcyjnej moralności. Esencjalizuje w celu identyfikacji; dramatyzuje, by scharakteryzować; a on uszczegóławia doświadczenie, aby wykazać związek błędnych motywów z wyznawaniem fałszywych ideałów i koniecznością zdobytej percepcji dla osiągnięcia praktycznych ideałów. Ta lekcja nadal wydaje się warta przeprowadzenia.

Little Lotte

Brak opisu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *