Znakomite, merytoryczne i nade wszystko nostalgii już pełne omówienie słynnych wojskowych samolotów, pochodzących z radzieckiego biura konstruktorskiego panów Mikojana i Guriewicza.
Od lat 40. XX wieku i wojennych, śmigłowych myśliwców typu: MiG-1, MiG-3, MiG-5, MiG-7 i MiG-11, przez pierwsze odrzutowce typu: MiG-13 (silnik hybrydowy: tłokowo-odrzutowy) oraz MiG-9, aż po same już legendy radzieckiego, ale i przecież polskiego lotnictwa myśliwskiego okresu zimnej wojny, czyli znakomite: MiG-15 (produkowane w naszym kraju na licencji jako: Lim-1 i Lim-2), MiG-17 (Lim-5, Lim-6) oraz MiG-19, 21, 23, 25, 27, 29 i MiG-31.
Autor, przez większość część tej smakowitej pozycji, w sposób chronologiczny, szczegółowo omawia historie powstawania kolejnych modeli samolotów, poprzez przedstawianie zaistniałych wojskowych potrzeb oraz problemów z jakimi borykali się piloci doświadczalni oraz konstruktorzy z OKB (Biuro Doświadczalno-Konstruktorskie) MiG na przestrzeni pięćdziesięciu lat swojej działalności.
W osobnym rozdziale Butowski skupia się ponownie i tylko już na maszynach, które w ramach Układu Warszawskiego broniły polskiego nieba, a w szczególności tych produkowanych licencyjnie w zakładach Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu. Rozdziały następne, (jeszcze) bardziej szczegółowo opisują już same silniki, uzbrojenie, czy środki ratowania pilotów, montowanych i instalowanych na odrzutowcach wywodzących się z tego legendarnego biura projektowego.
Książka zawiera również wiele czarno-białych fotografii oblatywanych prototypów, jak i rzecz jasna produkowanych już seryjnie modeli. Rozkosznie także zaznajamia czytelnika z prawdziwą masą szczegółowych danych o (niemal) każdym z nich. Dokładniejszych informacji brak tylko przy myśliwcach z połowy lat 80. XX wieku – MiG-29 oraz MiG-31, zapewne z powodu tego, iż sama książka napisana została w roku 1984, a wydana trzy lata później.
I czytając ją, niewątpliwie należy mieć to na uwadze. Autor co prawda czasami korzysta ze źródeł zachodnich (głównie przy porównaniach konkretnych samolotów NATO-UW), acz nie da się ukryć, iż niektóre historyczne fakty bywają w książce przymusowo przemilczane. Choćby bezpośredni udział sowieckich pilotów w wojnie koreańskiej, w latach 50. XX w. A szkoda, bo akurat byłoby się czym tam pochwalić, bowiem prowadzone przez radzieckich asów lotnictwa MiGi-15 stanowiły nielichy a ciężki orzech do zgryzienia dla amerykańskich pilotów w swoich F-86 Sabre.
Polityczne uwarunkowania czasów powstania tej książki, nie przeszkadzają jednak stwierdzić, iż Autor stara się być obiektywny i w (niemal) równej mierze wychwala zalety radzieckich MiGów, co wspomina o ich… niewielkich też wadach. Choć przyznać trzeba, że czyni to głównie przy okazji wątków z historii oblatywania niektórych prototypów. Samoloty MiG przede wszystkim znakomicie bronią się swą merytoryczną stroną, będąc jednocześnie rozkoszy pełną skarbnicą danych o tych, pięknych i nierzadko historycznych już maszynach, czynnie przez wiele lat będących w służbie Polskiego Lotnictwa Wojskowego.
Pozycja ta nadal jest do nabycia na różnorakich portalach aukcyjnych, i to po cenach miło umiarkowanych, kto zatem ciekaw a tematyką tą szczerze zainteresowan – serdecznie polecam!
Józek z bagien
Fotografia w tle: SBLim-2 (MiG-15UTI) oraz Lim-6 (MiG-17); http://1.bp.blogspot.com/-Jx7MVu3216o/UTYnPWnnP1I/AAAAAAAAEQ8/i6vUdJamOV4/s1600/Sblim-2+lim-6.jpg
Grafika w tekście: Piotr Butowski, Samoloty MiG, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 1987