„Dom o Siedmiu Szczytach” opublikowana w 1851 roku jest trzecią powieścią Nathaniela Hawthorne’a. Niektóre z motywów powieści można znaleźć w jego poprzednich pracach, szczególnie w „Legends of the Province House” i „Peter Goldthwaite’s Treasure”. W obu tych opowieściach, podobnie jak w tej, Hawthorne bada kwestie klasowe i pogoń za bogactwem na tle niszczejących rezydencji. Co ciekawe, jeśli chodzi o fabułę, Dom o Siedmiu Szczytach odzwierciedla rzeczywiste wydarzenia z życia Hawthorne’a i historię jego rodziny. Rodzina Hawthorne’a posiadała długą historię przywilejów w Nowej Anglii, ale po śmierci ojca stanęła w obliczu ubóstwa.
Pradziadek Hawthorne’a, John Hathorne, był jednym z trzech sędziów, którzy przewodniczyli procesom o czary w 1692 r. Podobnie jak pułkownik Pyncheon, John Hathorne odegrał rolę (w rzeczywistości bezpośrednią) w posyłaniu ludzi na śmierć za rzekome praktykowanie czarów.
Niektórzy uważali, że zainteresowanie Hawthorne’a spuścizną przeszłych grzechów rodzinnych, jest związane z zaangażowaniem jego pradziadka w śmierć dwudziestu niesłusznie oskarżonych osób. W końcu bohaterowie Domu o siedmiu szczytach wydają się być uwolnieni od klątwy, która prześladuje ich rodziny od wieków. Chociaż niektórzy spekulują, że Hawthorne był zmuszony napisać szczęśliwe zakończenie tej pracy, aby zadowolić swojego wydawcę, a ostatecznie swoich czytelników, być może sam autor wierzył w możliwość ucieczki od przeszłości.
Dom o Siedmiu Szczytach to powieść gotycka, która jest rodzajem powieści spopularyzowanym w Anglii na przełomie XVIII i XIX wieku. Gotyckie romanse wywodzą się z powieści Horace’a Walpole’a z 1765 roku, Zamczysko w Otranto i często były tajemnicami, które dotyczyły zjawisk nadprzyrodzonych. Tego typu powieści rozgrywają się w nawiedzonych zamkach lub innych odległych i odizolowanych miejscach. Często romanse gotyckie zawierają bohaterkę w niebezpieczeństwie i są usiane przerażeniem i przemocą. Dom o siedmiu szczytach wyraźnie nawiązuje do tego gatunku. Dom jest nawiedzany przez klątwę, którą Matthew Maule (starszy) rzucił na pułkownika Pyncheona w 1692 roku, tuż przed egzekucją.
Dom o siedmiu szczytach jest opowiadany przede wszystkim z perspektywy trzeciej osoby, wszechwiedzącej. Oznacza to, że narrator, który nie jest postacią w opowieści, relacjonuje wydarzenia z „boskiej” perspektywy. Narrator wie wszystko o postaciach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości, związanych z akcją opowieści. Co ciekawe, zdarzają się sytuacje, w których narrator Hawthorne’a popada w pierwszoosobowy, mnogi punkt widzenia, odnosząc się do siebie i nieznanej innej osoby (być może czytelnika, być może nie) jako „my”. Podczas gdy wszechwiedzący punkt widzenia trzeciej osoby mówi nam, że narrator jest wszechwiedzący i być może rozsądnie obiektywny, styl narracji w liczbie mnogiej pierwszej osoby sugeruje, że może opowiadać historię z bardziej subiektywnej pozycji. W przedmowie narrator zwraca uwagę czytelnikom, że historia, którą mają przeczytać, jest raczej „romansem” niż „powieścią”. Narrator dokonuje tego rozróżnienia, aby ostrzec czytelników, że opowieść jest prawdą powtarzaną w sposób odzwierciedlający „własny wybór i kreację pisarza”. To twierdzenie i obecność mnogiej narracji pierwszoosobowej sugeruje, że narrator prawdopodobnie przekazuje swoje osobiste spojrzenie na wydarzenia, zamiast przedstawiać je jako całkowicie obiektywne.
Światło i ciemność przenikają Dom o siedmiu szczytach.Zarówno dom, jak i postacie tworzą powtarzający się wzór jasności-ciemności. Słońce oznacza „ogólne szczęście, dobrobyt materialny i harmonijne pokrewieństwo ze społeczeństwem”. Z drugiej strony ciemność oznacza „nieszczęścia i izolacji pierwotnego grzechu Pyncheona”. Mając to na uwadze, można łatwo umieścić postacie w ich odpowiednich domenach. Phoebe kojarzy się ze światłem. Chociaż Hepzibah i Clifford byli kiedyś związani ze światłem, popadli w ciemność. Sędzia Jaffrey Pyncheon, jest fałszywym bogiem słońca , który przechodzi z jednej skrajności w drugą . Uśmiecha się i jest obrazem wcielonej dobroci; następnie zmienia się i odsłania swoje ciemniejsze, bardziej chciwe i nieszczęśliwe ja.
Podobnie jak większość prac Hawthorne’a, Dom o Siedmiu Szczytach cieszy się stałym zainteresowaniem od czasu jego publikacji w 1851 roku. Powieść odniosła większy sukces niż Szkarłatna Litera i obie są nadal jednymi z najbardziej znanych i przebadanych dzieł Hawthorne’a.
Jak można się spodziewać, recenzje, komentarze i krytyczna analiza Domu o siedmiu szczytach różniły się w ciągu ostatnich stu siedemdziesięciu lat i prawdopodobnie nadal będą to robić. Gdyż każda epoka musi ponownie ocenić klasykę i czytać ją w świetle własnych kulturowych i krytycznych założeń, które stopniowo się zmieniają.
Różnice klasowe przenikają Dom i bohaterów. Historia zaczyna się od bezpośredniego kontrastu między bogatym pułkownikiem Pyncheonem a rolnikiem Matthew Maule. Na przyjęciu parapetowym pułkownika Pyncheona, goście są wprowadzani do kuchni lub do bardziej okazałych pokoi w domu, w zależności od „wysokiego lub niskiego stopnia” każdej osoby. Dzięki tym wczesnym obrazom czytelnicy od razu mają poczucie, że kwestie związane z klasą społeczną są jednym z głównych tematów Hawthorne’a. Należy się zastanowić, w jakim stopniu jego poglądy na temat arystokracji i klasy robotniczej są osadzone w tej historii.