Jedna z największych postaci horroru może być również jedną z najmniej rozumianych. Nie był pijakiem, wydaje się, że nigdy nie używał narkotyków (z wyjątkiem laudanum). Za życia był odnoszącym sukcesy literatem. Dziś jest bardziej znany z powodu jednego wiersza, mitycznej historii, i pecha.
Najsłynniejsza opowieść Poe zawiera koncepcję, którą nazwał najbardziej poetyckim ze wszystkich motywów literackich: śmierć pięknej kobiety. Tak bardzo skupiono się na osobistych stratach Poe kobiet z gruźlicą (jego matka, młodzieńcza sympatia, i bliscy przyjaciele), że często kuszące jest postrzeganie go jako ofiary losu. Jego pisma nie są tak wyrozumiałe.
Niepokojącym tematem u Poego jest artystyczny samotnik, który ma taką obsesję na punkcie idealnych cech intelektualnych kobiety (jej duchowości, wyjątkowości). Czasami jest to naprawdę tragiczne, jak w „Kruku”.
Poe był przede wszystkim pisarzem psychologicznym. Szaleństwo przebiega przez twórczość Poe jak wariat z toporem – zawsze czai się i wyskakuje.
Zwerbował swoje zmysły, a one wskazywały mu sposób na uporządkowanie chaotycznego świata.Nasze zmysły – klucz do rozumu, który jest kluczem do samorozumienia.
Wszechświat Poe jest pełen zwątpienia, paranoi i oszustwa. Same zmysły są zdolne do okrutnej zdrady.
Wszechobecne i nieuniknione, jak wzajemne oddziaływanie mentalnego i materialnego – psychicznego i fizycznego. Historia „Kruka” poświęcona jest temu wstrząsającemu zderzeniu między światem wyobraźni a rzeczywistością. Bohater jest torturowany przez walkę duchowej nieświadomości o dominację i kształtowanie świadomej sfery życia, co nakłada ciężar samorozumienia i prawdy egzystencjalnej na pięć zmysłów. Poe sugeruje, że ludzkość jest podwójna. Jesteśmy częściowo ciałem, a częściowo duchem.
Walka toczy się między duchem i ciałem.
Wydaje się, że głównym założeniem Poego jest to, że kompromis między wyobraźnią a rzeczywistością jest koniecznością.
Poe miał mnóstwo osobistych strat, które głęboko go dotknęły, z których nie najmniejszym był stopniowa, nieunikniona śmierć jego gruźliczej żony.
Podstawową troską filozoficzną Poe była relacja między materialnym a mentalnym – fizycznym i psychicznym. Jaka jest równowaga między nimi? Jaki jest skutek braku równowagi? Jak można przywrócić harmonię? Czy można je spokojnie rozdzielić? Jak one współistnieją? Jakie są słabości czystej fizyczności? Czystej myśli?
Do tych rozważań dochodzą dwa pulsujące zagrożenia dla harmonii ciała i ducha: pustka i zapomnienie.
Odzwierciedla umysł mężczyzny rozdartego między logiką a wyobraźnią – namacalnym królestwem sfery fizycznej i romantycznej sfery duchowej – śmierć młodej kobiety rozważa metaforyczną relację między nimi.